Marijke Arendsen Hein


Marijke Arendsen Hein is psycholoog en psychotherapeut. Zij heeft ruim dertig jaar ervaring in de GGZ, onder andere als relatie- en gezinstherapeut, groepspsychotherapeut en psychodramatherapeut. Zij is internationaal erkend opleider en supervisor in de TA (TSTA). Zij geeft les in de Transactionele Analyse en Psychodrama in Nederland en in het buitenland, en publiceerde over diverse onderwerpen. Zij is de auteur van ‘Psychodrama en transactionele analyse: inzicht door (trans)actie’ (2004) en ‘TA elke dag’ (2007). Zij heeft een eigen praktijk te Amsterdam, is één van de oprichters van het opleidingsinstituut ANITA en erelid van de NVTA. Marijke is aan de TA academie verbonden als opleider.

Wat inspireert je het meest bij het lesgeven in de TA?

Wat mij inspireert is het enthousiasme van de studenten, als ze gaan inzien wat zij zelf met de TA in hun werk kunnen. De TA als BTW: Beroeps Toegevoegde Waarde. Elke maand zie ik meer professionaliteit ontstaan in de opleidingsgroep waaraan ik lesgeef. Door les te geven en vragen te krijgen van de studenten leer ik zelf elke keer iets nieuws.

Wat was jouw allereerste kennismaking met de TA?

Een kleine advertentie in het MGv (Maandblad Geestelijke volksgezondheid) bracht me in 1974 in contact met Arnold van Westering. Hij was een Nederlander die in Amerika zijn TA opleiding had gedaan en in Nederland de eerste TA opleidingsgroep startte. Daarvoor had ik een beetje aan de TA geroken op de universiteit tijdens mijn studie psychologie, het had mijn interesse gewekt.

Wat maakte dat je besloot er verder in door te gaan?

Na mijn vrij saaie, theoretische studie psychologie aan de universiteit vond ik de TA in alle opzichten vernieuwend, praktisch en confronterend, ook spannend om in een groep allerlei over mezelf en anderen te ontdekken.

Noem eens een hoogtepunt uit jouw TA opleiding

Het was tijdens een supervisie in een grote groep in Londen. Ik was PTSTA en deed mee aan een watervalsupervisie. Na afloop vroeg de TSTA-er mij om in de stoel van de gesuperviseerde te zitten en stelde mij toen in de rol van gesuperviseerde allerlei vragen, over hoe Marijke (ik dus als de supervisor) supervisie gegeven had. De verrassing om door de ogen van een ander naar mezelf te kijken, en stap voor stap onder zijn begeleiding over de theorie en de methodiek die ik gebruikt had na te denken was toen enorm voor me. Een tweede hoogtepunt was de publicatie van mijn eerste boek: ‘Psychodrama en transactionele analyse: inzicht door (trans)actie’  in 2004.

Wie is jouw belangrijkste TA leermeester geweest? Met andere woorden, wie was voor jou een belangrijk voorbeeld, iemand van wie je veel geleerd hebt?

Marge Reddington, zij kon heel helder denken en beschrijven wat er gebeurde in de groep of tijdens de supervisie. Ik leerde van haar om meer theoretisch dan praktisch te denken, ook om steeds te weten waarom je welke interventie doet. Ook bracht zij mij in contact met de spirituele kant in mijzelf; dit opende voor mij een geheel nieuw perspectief. Emily Ruppert, evenals Marge Reddington een Amerikaanse TA trainer, leerde mij om heel precies te observeren wat er tussen mensen gebeurt. De echte analyse van de transacties dus.

Wat vind je een schaduwkant van de TA?

Dat het lijkt alsof de TA zo makkelijk is en je het zo even leert en dat er misschien mede daardoor te weinig mensen zijn die zich willen laten kwalificeren en examen willen doen – dat doet de TA op den duur geen goed. Het TA examen stelt echt iets voor, het geeft voldoening om de opleiding als gecertificeerd TA practitioner te voltooien.

Wat vind je belangrijk om aan de studenten van de TA academie over te dragen?

Hoe inspirerend de TA is, hoe de theorie, methodiek en filosofie goed in elkaar steken en hoeveel je eraan kunt hebben in je werk en in je persoonlijke ontwikkeling als je werkelijk gaat leven vanuit een houding ‘Ik ben OK/Jij bent OK’.

Gebruik je de TA vooral in je professionele leven of heb je er ook in je privéleven profijt van?

Ik heb de TA geïntegreerd in mijn leven en in mijn denken, zowel professioneel als privé. Ik geef er in mijn privéleven minder vaak uiting aan dan in mijn professionele leven, maar profijt heb ik er zeker van.

Wil je nog iets anders kwijt over de TA in Nederland en wereldwijd?

Ik vind het een verrijking voor mezelf dat ik de kans heb gekregen om in drie Oost-Europese landen TA training te geven. Het internationale aspect van de TA spreekt mij enorm aan. Een introductieleergang in de TA (1-0-1) in Zhytomir, Hongkong of Utrecht wordt op dezelfde wijze gegeven.