Anne de Graaf


Anne de Graaf is internationaal erkend opleider en supervisor in de TA (TSTA) op het gebied van organisaties. Hij is medeauteur van het succesvolle TA boek over leiderschap ‘Einstein en de kunst van het zeilen’ en co-editor van het indrukwekkende TA overzichtswerk ‘Leerboek Transactionle Analyse’. De afgelopen jaren leverde hij bijdragen aan diverse TA opleidingen in Nederland, Engeland en Oost-Europa. De kracht van de TA zit voor hem in het sterk emancipatorische karakter van het denken achter de TA: de TA zet mensen in hun kracht! Anne is aan de TA academie verbonden als algemeen directeur en opleider.

Je kunt Anne bereiken via anne@ta-academie.nl

Wat inspireert je het meest bij het lesgeven in de TA?

Wat mij bij het opleiden inspireert is dat er steeds weer mensen zijn die liefde, tijd en energie steken in hun persoonlijke groei en in hun professionele ontwikkeling. Die inzet en die betrokkenheid kunnen mij ontroeren.

Wat was jouw allereerste kennismaking met de TA?

Ik maakte in 1984 kennis met de TA in de opleiding Leerlingbegeleiding Schooldecanaat (LBSD). Het was liefde op het eerste gezicht. Een paar stevige modules TA (met name ego-toestanden en transacties) zetten me vooral aan het denken over mijn eigen communicatiestijl in relatie tot die van anderen. En wat een mogelijkheden leverde me dat op om effectiever (liefdevoller!) te leven en te werken… Wow!

Wat maakte dat je besloot er verder in door te gaan?

Als er iets is dat mij aansprak in het denken binnen de TA, dan is het het geloof in de mogelijkheden van mensen. Alle mensen hebben het vermogen als persoon te groeien en zich als professional te ontwikkelen. Als het nodig is kunnen zij hun leven en werken op een ander spoor te krijgen. ‘Hoop’ is in mijn leven en werken een belangrijke waarde. De TA is voor mij een perspectiefrijke theorie en praktijk.

Noem eens een hoogtepunt uit jouw TA opleiding

‘Als het kwaakt als een eend en het waggelt als een eend, moet het wel een eend zijn,’ zeggen de Engelsen. Een hoogtepunt voor mij was te ervaren dat ik in het examentraject voor zowel mijn CTA examen als mijn TSTA examen eigenlijk al CTA-er, respectievelijk TSTA-er was, toen ik de examenkamer binnenstapte. ‘TA leren’ voltrekt zich op identiteitsniveau! Het gaat niet alleen om wat je weet en wat je kunt, het gaat vooral om wat je bent!

Wie is jouw belangrijkste TA leermeester geweest? Met andere woorden, wie was voor jou een belangrijk voorbeeld, iemand van wie je veel geleerd hebt? En wat leerde je?

Na mijn TA opleiding in Nederland bij Piet Weisfelt, van wie ik veel over mezelf leerde, brak het ‘TA licht’ definitief bij mij door in de tweede TA opleiding die ik volgde in Londen, bij Julie Hay. Zij is als geen andere in staat geweest veel in de klinische praktijk ontwikkelde TA concepten te vertalen naar de praktijk van onderwijs en organisatie. Ik kwam steeds zeer geïnspireerd en vol nieuwe ideeën terug van mijn opleidingsweekenden in Londen. Ik leerde dat je niet hoeft te wachten tot je een probleem hebt om van de TA te profiteren! (Het was ook goed om te ervaren dat de TA in het Verenigd Koninkrijk een andere, meer geaccepteerde, positie heeft dan in ons land!)

Wat vind je een schaduwkant van de TA?

De TA is in de klinische praktijk ontwikkeld, het risico is dan dat vooral de pathologische, niet gezonde kant van het menselijk functioneren wordt belicht. Voor iemand als ik die ‘hoop’ als belangrijke waarde heeft, is dat soms frustrerend. Initiatieven van bijvoorbeeld het IDTA (Institute for Developmental TA) in Engeland zijn goede ontwikkelingen. Nogmaals: Je hoeft niet te wachten tot je een probleem hebt om van de TA te profiteren! De TA stimuleert (ook) gezonde mensen in hun groei en ontwikkeling.

Wat vind je belangrijk om aan de studenten van de TA academie over te dragen?

Na aan mijn hart zijn de drie uitgangspunten (basic beliefs) van de TA. Ik vind het fantastisch als studenten die (theoretisch en vooral praktisch) gaan begrijpen. En wanneer ze die in hun overtuigingensysteem opnemen, gaat de rest met een beetje moeite 😉 vanzelf. Die uitgangspunten zijn:
* Alle mensen zijn OK!
* Iedereen kan nadenken!
* Iedereen kan veranderen!

Gebruik je de TA vooral in je professionele leven of heb je er ook in je privéleven profijt van?

De constante factor in werk en privé ben ik als persoon! De TA heeft mij zowel professioneel als persoonlijk beïnvloed. Dr. Phil (hij heeft een TA opleiding gevolgd) vraagt in zijn TV-shows wel eens aan mensen met wie hij werkt: ‘Denk je dat je een aangename of leuke persoon bent om mee te leven of mee te werken?’ Een even confronterende als zinvolle vraag! Het gaat om jou als persoon in al je rollen, op het werk of thuis.

Wil je nog iets anders kwijt over de TA in Nederland en wereldwijd?

Een van de, wat ik altijd noem, bonussen van de modaliteit TA is de goede en hoge graad van internationale organisatie. Wie lid is van de NVTA, is lid van de EATA en krijgt daarmee de kans (TA) vrienden te maken over het hele continent. Wie ook lid is van de ITAA ervaart dat de TA wereldwijd door veel mensen wordt bestudeerd en gepraktiseerd. De global village die onze wereld is geworden, wordt gereflecteerd in de ITAA: van Peru tot Japan en van Noorwegen tot Zuid-Afrika. Join!  www.itaa-net.org