Dat TA werkt, zal worden bewezen…


Op de basisschool Sint Maarten in Halsteren wordt er met veel plezier aan talentontwikkeling gewerkt. Talentontwikkeling betekent dat kinderen de weg vrij maken om nog niet herkende talenten te ontdekken en herkende talenten verder te ontwikkelen.

Uit menig literatuur blijkt dat talentontwikkeling bevorderd wordt wanneer kinderen, maar ook volwassenen, autonoom, authentiek en zelfverzekerd zijn. ‘OK met zichzelf en met anderen.’ Ook komt talentontwikkeling tot stand wanneer anderen (ouders, docenten, vriendjes en vriendinnetjes) het gedrag en de vaardigheden van het kind waarderen. Talentontwikkeling ontstaat in interactie met anderen! Het gebruik van TA concepten helpt het team van de basisschool Sint Maarten om autonomie en relaties te stimuleren, van de teamleden zelf en van de kinderen!

Marieke Helmons, als docent verbonden aan deze school, is dit jaar door een subsidie van het LerarenOntwikkelFonds (LOF) in de gelegenheid gesteld wetenschappelijk onderzoek te doen naar het effect van het werken met TA concepten op de talentontwikkeling van leerlingen. Haar hypothese is dat de TA een essentiële voorwaarde is voor talentontwikkeling bij kinderen.

Het team van de basisschool Sint Maarten werkt al langer met de TA en start dit najaar met de TA opleiding Onderwijs & Opvoeding aan de TA academie. Voor Marieke Helmons betekent dit een uitgelezen kans om talentontwikkeling en de TA aan elkaar te koppelen, een onderzoek op te zetten en uit te voeren. Zij rondt aan het einde van dit schooljaar haar onderzoek af. Zij heeft daarbij de volgende ambitie: ‘Over een jaar heb ik onderzocht of en welke TA concepten zorgen voor de bevordering van talentontwikkeling, en zien wij op onze school kinderen die glunderen bij de zaken die ze leren!’

Referentie: Dewulf, L., 2014, Ik kies voor mijn talent, Lannoo Campus