Sturen op autonomie


 

Op 14 november verscheen Sturen op autonomie, een praktisch en prachtig TA boek voor docenten, leerkrachten en andere geïnteresseerden in het onderwijs. Auteur is Adri van den Brand, CTA student aan de TA academie. Het boek gaat in de eerste plaats over de autonomie van de leraar en in de tweede plaats over de autonomie van de leerling. Dit boek wil je niet missen als je in het onderwijs werkzaam bent!

Om het boek te bestellen klik hier.

 

 

For whom is the teacher and for what is the teaching


In het artikel (2018) For whom is the teacher and for what is the teaching? An educational reframe of the Parent Ego State onderzoekt Giles Barrow (TSTA educational) wat de wezenlijke bijdrage is van docenten aan de ontwikkeling van leerlingen en studenten. Wij kennen Giles als een inspirerende soms radicale hervormer van het onderwijs. Hij schrijft: ‘Better education (….) is about creating an experiental space in which the student is free to create a renewing story about how the world – this world – might continue to be a home in which a good life might be lived.’ Voor het hele artikel zie Transactional Analysis Journal (TAJ) 2018, vol. 48, no 4, 322-334.

Eerste masterstudent Developmental TA


Deze maand behaalde Beatrijs Dijkman, oud-student aan de TA academie, haar Masteropleiding in het onderwijswerkveld. Het team van de TA academie feliciteert Beatrijs van harte met deze bijzondere mijlpaal! Beatrijs deed een actieonderzoek onder HBO-studenten Social Work naar de relatie tussen TA, professionele autonomie en de waardering van de eigen creativiteit. Aankomende december verschijnt er een artikel over dit onderzoek in het TA Magazine. Wil je meer weten over haar leerproces en/of onderzoek? E-mail Beatrijs.

Ervaringen van een masterstudent


 

Ben je niet bij het TA academie café geweest maar wil je wel een beeld krijgen van de ervaringen die Cor tijdens zijn mastertraject heeft opgedaan? In deze video vertelt hij er iets over. Voel je vrij om contact met Cor op te nemen wanneer je meer wilt weten over zijn ervaringen. Voor meer informatie: mail Cor

 

Eerste Masterstudent TA Organisational


De TA academie vierde 8 november feest! Collega-opleider Cor van Geffen behaalde deze zomer als eerste Nederlander een TA masteropleiding in het organisatiewerkveld. Een mooie gelegenheid om hier, tijdens het eerste TA academiecafé van dit jaar, aandacht aan te besteden. Cor vertelde tijdens het café vol enthousiasme over zijn ervaringen. Voor studenten was er de gelegenheid om hem uitgebreid te bevragen en natuurlijk om mee te vieren!

Verder met TA? CTA en/of MSc?


Wil je na het volgen van een TA opleiding een TA kwalificatie als Certified Transactional Analysis (CTA) of Master of Science (MSc) halen, dan biedt de TA academie daartoe verschillende mogelijkheden. Een van die mogelijkheden is de route naar het CTA. Klik hier voor meer informatie over het CTA propgramma.

Wist je overigens dat…


de TA academie en The Berne Institute in Engeland eerder dit jaar een bijzondere samenwerking aangingen als het gaat om de TA masteropleiding organisational? The Berne Institute maakt binnen haar samenwerking met Middlesex University graag gebruik van de expertise die de TA academie heeft in het organisatiewerkveld. Op verzoek van The Berne reisde Anne de Graaf in oktober naar Engeland af. Hij werkte daar gedurende een aantal dagen met de eerste lichting Engelse TA organisational masterstudenten.

Strooks


 

Afgelopen week startten de eerstejaars studenten van de opleiding Persoonlijke groei & Professionele ontwikkeling hun driejarige opleiding. Tijdens de eerste tweedaagse vroeg een van de studenten de opleiders: “Waarom kiezen jullie ervoor om deze opleiding met strooks te beginnen?”. Het antwoord was, kort samengevat: “Omdat strooks van levensbelang zijn!”. Alice Timmermans vertelt je er in deze video meer over.

Masterclasses Onderwijs


Ben je in bezit van een onderwijsbevoegdheid, werk je met lesgroepen en ben je geïnteresseerd in TA? Dan zijn de ‘ Masterclasses Onderwijs’ iets voor jou! De TA academie geeft in november, januari en mei van dit studiejaar drie inspirerende masterclasses. In elke masterclass staat een relevant TA-onderwijsthema centraal. De verschillende masterclasses zijn afzonderlijk van elkaar te volgen en bestaan steeds uit twee aaneengesloten dagen. De masterclasses zijn vernieuwend en inspirerend voor alle docenten in het onderwijs: van basisonderwijs tot hoger onderwijs. Doe je mee?

Voor meer informatie over de Masterclasses Onderwijs klik hier.

‘There are no such things as organizations…’


Het Engelse gezegde ‘There are no such things as organizations, there are only people who behave’ maakt direct duidelijk dat je, wanneer je een organisatie beïnvloeden wilt, vooral te maken krijgt met mensen en hun gedrag. En zodra er mensen in het spel zijn, is er vooral complexiteit en onzekerheid. Het komt erop aan die te leren managen en te leren hoe je het ‘af en toe even niet-weten’ verdraagt.
TA academie biedt verscheidene keren per jaar de opleiding Management & Organisatie aan. In deze opleiding leer je hoe je mensen en systemen op een effectieve manier kunt beïnvloeden. We werken in deze opleiding met TA, aangevuld met principes uit de systeem- en communicatietheorie en de Group Relations Theory.
Wil je meer over dit onderwerp lezen? De Graaf A. & Levy J. e.a. (2008). Klimaatverandering in organisaties. Leiderschap maakt het verschil! Amsterdam: SWP.

Voor meer informatie over de opleiding Management & Organisatieontwikkeling, klik hier.